Tuesday 29 November 2011

SPESIES IKAN HIASAN

Ikan Hiasan boleh dikategorikan kepad beberapa kumpulan utama berdasarkan jenis pemakanannya, iaitu karnivor, herbivor, omnivor dan ikan yang memakan plankton.

1. Ikan Karnivor

Ikan yang memakan benda-benda hidup seperti ikan kecil atau haiwan lain dikenali sebagai ikan pemangsa atau karnivor. Biasanya ikan pemangsa bersaiz besar, mempunyai gigi yang tajam dan rahang yang kuat. Makanan ikan karnivor ialah cengkerik, anak ikan, katak atau ulat. Contoh ikan karnivor ialah ikan oscar dan ikan kelisa.

Ulat








Cengkerik

2. Ikan Herbivor

Ikan Herbivor ialah ikan yang memakan tumbuhan yang terdapat di dalam air. Ikan ini tidak sesuai dipelihara di dalam akuarium yang mempunyai tumbuhan akuatik. Contoh ikan herbivor ialah ikan lampam dan tiger barb.

Tumbuhan Dalam Air
3. Ikan Omnivor

Ialah ikan yang memakan pelbagai jenis makanan seperti plankton, tumbuhan, daging haiwan atau pellet. Kebanyakkan ikan hiasan ini sesuai dipelihara seperti ikan pelaga dan ikan chichlid.

Pellet
4. Ikan Pemakan Plankton

Ikan hiasan ini memakan mikroorganisma di dalam air. Contoh ikan yang memakan plankton seperti ikan Tetra, ikan tiger barb dan kebanyakan ikan di peringkat anak.

Plankton

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...